Apply Emtunga i Arendal
publicerad maj 2018

Apply Emtunga bygger bostadsplattformar på historisk mark

Apply Emtunga AB har under närmare 40 år varit världsledande inom tillverkning av avancerade bostadsplattformar för olje- och gasindustrin. I mars 2018 genomfördes den största utlastningen i Göteborgs hamns historia – 3000 ton tunga Martin Linge. Ett par månader tidigare besökte vi Niklas Rosman på platsen där Arendalvarvet tidigare låg.

 

Under de närmare 40 åren som Apply Emtunga AB tillverkat bostadsplattformar har man byggt ett 60-tal. Företaget arbetar med projektets alla delar som design, inköp och produktion. Niklas Rosman är Production Manager på Apply Emtunga och tar emot oss på sitt kontor i Arendal. Dimman ligger tät över Hisingen och det går knappt att se det enorma projekt som pågår utanför fönstret.

Här bogseras bostadsplattformen Shell Champion 7 från Assembly Yard på Batam till Integration Yard in Brunei.

Martin Linge väger 3 000 ton 
– Just nu har vi en peak med tre projekt på gång samtidigt och här ute jobbar vi just nu med Martin Linge, säger Niklas Rosman och pekar ut genom fönstret. En bostadsplattform på åtta våningar med en huskropp som är 48 meter lång och 12 meter bred och som kommer, när den är leveransklar under sensommaren, att väga 3 000 ton. Slutkund för projektet är det franska företaget Total som ska drifta plattformen.

På norska sektorn döper man oljefälten efter kända profiler och oljefältet Martin Linge har fått namnet efter en kapten inom norska militären (1894-1941) som var en frihetskämpe under Andra världskriget.

Historisk mark - där Emtunga idag bygger sina bostadsplattformar låg tidigare Arendalsvarvet under många år. Bilden är tagen1965, två år efter att varvet invigdes.

Tyngsta någonsin

– Martin Linge är det största och tyngsta som vi någonsin byggt, säger Niklas Rosman. Vi vet inget som är tyngre än det här som transporterats i Sverige. När den ska flyttas från sin byggplats ner till kajkanten, ett avstånd på 200 m, så förflyttas den med hjälp av SPMT:r, en slags trailer med flera hjul under som kan vridas åt alla håll. Därefter svetsar man fast huset på en pråm som sedan bogseras upp till Nordsjön med hjälp av två bogserbåtar. Väl framme vid oljefältet i Nordsjön lyfts huset, med hjälp av en enorm lyftkran, på plats på oljeplattformen. Det är väldigt viktigt att allt fungerar vid själva lyftet, säger Niklas Rosman. Allt måste klaffa hela tiden och man får inte åstadkomma stopp i processen.

Ett ”legobygge” – i jätteformat

Att bygga en bostadsplattform är som att bygga med lego, fast i jätteformat, säger Niklas Rosman och skrattar. Först bygger man modulerna på marken och staplar de sedan på varandra. Man kan anpassa modulerna till i princip vad som helst, exempelvis gym, kök, matsal, bio och sovkabiner. Det är viktigt att det finns möjligheter till bra rekreationsmöjligheter för de som jobbar på plattformarna då de ofta är ute flera veckor i taget.

– Bygget av tre bostadsplattformar samtidigt kräver mycket folk och just nu är vi närmare 400 personer på plats där 100 personer är anställda och resten är inhyrd personal.

Hjärtat i Göteborg

– Precis där vi är nu startade Göteborgs varvsindustri en gång i tiden, säger Niklas Rosman och pekar på ett fotografi på väggen. Här byggdes 107 fartyg under åren 1963-1989. Detta var hjärtat i Göteborg. Varven sysselsatte hur mycket folk som helst och de allra första fartygen tillverkades här i skrovhallen. Grundjobbet gjordes inomhus i hallen och sedan satte man på bit efter bit i torrdockan. På den tiden var detta en helt unik teknik som kallades för Arendalsprincipen. Vi bygger bostadsplattformarnas fem första våningar inne i hallen och använder oss sedan av traverserna för att få ut huskroppen från byggnaden.

Niklas Rosman, Production Manager på Apply Emtunga pekar på ett foto på väggen och berättar för Aki Martélius, kommersiell förvaltare på Platzer, att precis här där Emtunga sitter idag låg Arendalsvarvet som sammanlagt byggde 107 fartyg under åren 1963-1989.

Bra samarbete

– Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Platzer och sedan känner jag ju Aki sedan Volvotiden, säger Niklas Rosman. Det är stora hallar här och det är hela tiden något som pågår så vi har mycket gemensamt, exempelvis traverser och portar som ska fungera. Traverserna lyfter 160 ton men vi vill inte lyfta mer än 100 ton och då det inte är så mycket som väger 100 ton så ger det sig av sig självt.

– Ja, vi har hunnit sitta ner några gånger för att lösa saker och ting, säger Aki Martélius. Med tanke på läget, höjden och traverserna är byggnaden den enda i sitt slag i Europa. Den är väldigt speciell. De öppningsbara portarna är en egen historia. Det är ingen lekstuga, en port väger 80 ton och den öppnas nästan dagligen så det krävs att allting fungerar.

2/6