Felanmälan & hyresgästinfo

Hämtar information...

Sök fram din fastighet i rullistan ovan.

Där kan du sedan göra felanmälan och få övrig information och kontakt-uppgifter.

Vid allvarliga fel som uppstår efter kontorstid kontakta Securitas fastighetsjour på
020-91 91 80

Information till dig som är hyresgäst

Som hyresgäst hos oss vill vi att du skall känna att du får bra service av oss.

Våra fastighetsansvariga tar hand om den dagliga skötseln av fastigheten och ser till så att allt fungerar som det ska och är också de som ni oftast kommer i kontakt med i fastigheten.

Om du behöver göra en felanmälan, komma i kontakt med våra fastighetsansvariga, eller få annan information om fastigheten där du hyr din lokal, gör du detta enklast genom att söka fram adressen eller fastighetsbeteckningen i fältet till vänster.

- m ditt ärende gäller något som är akut och du inte får tag på Fastighetsansvarig kan du under vardagar mellan 08.00-16.30 ringa Platzers kontor, på tel 031-631200. För akut hjälp efter ordinarie kontorstid skall du ringa Platzers journummer 020-919180 som går till Securitas fastighetsjour.

Hantering av våra hyresgästers personuppgifter

Platzer värnar om din integritet och respekterar rätten att ha kontroll över dina personuppgifter och är därför öppen med vilka personuppgifter vi samlar in och varför. Vi behandlar alltid personuppgifterna på ett ansvarfullt sätt och i enlighet med gällande lag. I det här dokumentet ger vi närmare information om behandlingen.

Du som hyresgäst ansvarar för att se till att denna information lämnas till kontaktpersoner, representanter eller andra individer vars personuppgifter kan komma att behandlas under hyresförhållandet.

Personuppgiftsansvarig
Vi är personuppgiftsansvariga för den behandling som utförs av oss eller för vår räkning. Det innebär att vi ansvarar för de personuppgifter vi har och för hur vi behandlar dem. Vid frågor om behandlingen av personuppgifter, är du välkommen att kontakta oss. Se uppgifter längst ner i dokumentet.

Vilka personuppgifter behandlar vi?
En personuppgift är all information som kan kopplas till en individ. Inom ramen för ett hyresförhållande är det främst personuppgifter för kontaktpersoner och hyresgäster (som är enskild firma eller privatperson) som vi behandlar. Sådana uppgifter kan t.ex. omfatta namn, adress, kontaktuppgifter, personnummer och information om lokalen. I vissa fall inhämtar vi även kreditupplysning för att säkerställa att det finns ekonomiska förutsättningar att erlägga hyra för lokalen.

För vilka syften behandlar vi personuppgifterna?
Personuppgifterna behandlas i syfte att:

· Fullgöra och administrera våra rättigheter och skyldigheter enligt hyresavtalet, vilket bl.a. inkluderar hyresaviseringar och hyresförhandlingar.

· Utföra löpande förvaltning och underhåll av lokalen, vilket bl.a. inkluderar kommunikation med kontaktperson.

· Fastställa eller styrka eventuella rättsliga anspråk, exempelvis genom kontroller under hyreshållandet i syfte att säkerställa att lokalen används i enlighet med tillämplig lag och i enlighet med hyresavtalet.

· Skicka information om marknadsföring till kontaktperson via de kontaktuppgifter som vi har tillgång till. Om du inte vill ha marknadsföring från oss kan du välja att avregistrera dig via länk i våra utskick.

· Skicka information och marknadsföring till kontaktperson om andra företags produkter/tjänster som hyresgästen kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet t.ex. försäkringsbolag.

· Ta fram statistik, göra kundundersökningar och följa upp interna rutiner och policys.

När raderar vi personuppgifterna?
Vi sparar kontaktuppgifter om kontaktperson så länge denne är registrerad som kontaktperson. Informationen uppdateras om hyresgästen anmäler annan kontaktperson.

För det fall vi erhåller uppgifter om störningar i lokalen och inte vidtar något åtgärd, kommer sådana uppgifter som regel att sparas två år, varefter radering sker. Detsamma gäller uppgifter om otillåten andrahandsuthyrning eller överlåtelse av lokalen. Uppgifterna om betalning av hyra sparas under sju år (utöver innevarande år) då detta krävs enligt bokföringsregler. Övriga uppgifter raderas när de inte längre är relevanta/korrekta, vilket innebär att de som regler bevaras under den tid som hyresförhållandet består.

När hyresförhållandet upphör raderar vi merparten av uppgifterna. Men om det finns några kvarstående rättsliga anspråk, t.ex. hyresfordringar, kommer vi att bevara de uppgifter som krävs för att kunna driva anspråket. Sådana uppgifter sparas med hyresavtalet som rättslig grund. Vi sparar dessa uppgifter, samt uppgifter om eventuell misskötsamhet, som bidragit till att uppsägning skett, i två år efter att hyresförhållandet upphört.

Laglig grund för behandlingen av personuppgifterna
Vår behandling av personuppgifter sker i huvudsak för att fullgöra och administrera våra skyldigheter enligt hyresavtalet med hyresgästen. För det fall hyresgästen är en privatperson eller enskild firma, sker denna behandling med stöd av den rättsliga grunden fullgörande av avtal medan behandlingen sker med stöd av ett berättigat intresse om hyresgästen är en juridisk person. För annan behandling som utförs har vi ett berättigat intresse av att behandla personuppgifterna, t.ex. för att skicka information, göra kundundersökningar och marknadsföring samt tillhandahålla tjänster som är relaterade till uthyrningen.

Vilka får ta del av personuppgifterna?
Inom ramen för hyresförhållandet, kan vi komma att lämna ut personuppgifter till andra bolag som tillhandahåller tjänster till oss (t.ex. IT- tjänster eller förvaltningstjänster) eller bolag som tillhandahåller varor/tjänster som hyresgästen kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet (t.ex. försäkringsbolag). Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig, t.ex. genom att avtal innehåller de standardiserade modellklausuler för dataöverföring som antagits av EU-kommissionen och som finns tillgängliga på EU-kommissionens webbplats.

Om det förekommer störningar, betalningsförsummelser eller andra överträdelser av hyresavtalet eller lämpliga bestämmelser kan vi komma att lämna ut uppgifter till berörda myndigheter. Vi lämnar även ut personuppgifter om det följer av lag eller myndighetsbeslut.

Rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen
Individer har vissa rättigheter vid behandling av dennes personuppgifter.

· Rätt till tillgång (registerutdrag), d.v.s. en rätt att få bekräftelse på och information om vår behandling av personuppgifter.

· Rätt till rättelse, d.v.s. en rätt att få felaktiga uppgifter rättade.

· Rätt till radering, d.v.s. en rätt att få uppgifterna borttagna.

· Rätt till begränsad behandling, d.v.s. en rätt att kräva att vår behandling begränsas.

· Rätt till dataportabilitet, d.v.s. en rätt att begära att uppgifter flyttas från oss till ett annat bolag.

· Rätt att invända mot vår behandling av personuppgifter.

· Rätt att inge klagomål till myndighet om att vi inte behandlar personuppgifterna enligt lag.

Vissa av rättigheterna gäller enbart i vissa situationer. För det fall kontaktpersonen skulle vilja utöva någon av rättigheterna kan denne kontakta oss via de kontaktuppgifter som framgår nedan.

Kontaktuppgifter till Platzer
Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter är Platzer Fastigheter AB,
org nr 556102-5692, Box 211, 401 23 Göteborg, 031-631200

Vill du ha kontakt med Platzer med anledning av vår behandling av dina personuppgifter kan du vända dig till vår dataskyddsansvarig, antingen genom e-post till dataskydd@platzer.se eller ringa vår växel.

Teckna ett grönt hyresavtal

Platzer erbjuder gröna hyresavtal, där hyresgästen tillsammans med oss avtalar om en gemensam ambition att förbättra sitt miljöarbete.

Läs mer här >>

Grön el till Platzers hyresgäster

Vi tar vårt miljöansvar på största allvar och använder endast miljövänligt producerad el. All elkraft som levereras till Platzer fastigheter utgörs idag av vindproducerad el från Svensk NaturEnergi.

Läs mer här >>